Dlužím a nevím o tom? Konečná pro schválení Hypotéky!
06. 04. 2021

Dlužím a nevím o tom? Konečná pro schválení Hypotéky!

Pozorujeme, že zájem o hypotéky láme rekordy, měsíčně se uzavírá kolem deseti tisíc nových hypoték. Stojí za tím nízké úrokové sazby i obavy z jejich zvýšení. O čem však často zájemci nevědí je neblahá skutečnost, že mnohým žadatelům o hypotéku může banka žádost zamítnout z důvodu jejich negativního záznamu v bankovním či nebankovním registru. Záznamy v registrech bývají pro žadatele o hypotéku velký šok. Žadatel doloží bance všechny náležitosti ke schválení – to je zdroje příjmů, potvrzení bezdlužnosti vůči finančnímu úřadu, atd. Všechno probíhá standardně do té doby, než risk manažer banky zapátrá v registrech. Zjistí často záznam v registru Solus a čemž žadatel často ani neví čeho se záznam týká.

Nebankovní registr Solus sdružuje několik desítek poskytovatelů z řad telefonních operátorů, bank, dodavatelů energií atd. členské společnosti sdružení Solus. Pokud se chcete prověřit, že neexistuje zapomenutý škraloupek, pak je to jednoduché. Výpis z registru Solus stojí  cca 150 Kč. Je to rozděleno na cenu aktivační SMS a pak ten samotný dotaz stojí cca sto korun. Navštívit registr osobně není možné. Jinak i po uhrazení pohledávky zápis v Solusu zůstává až 3 roky (v případě dluhu u telefonního operátora 1 rok).

Je-li zaznamenaný dluh věřiteli uhrazen, je nutné si vyžádat potvrzení bezdlužnosti a to odeslat do Solusu a tohle všechno doložila bance, aby viděla, že problém je aktivně řešen a že to byla v podstatě nešťastná náhoda. V mnoha případech se banky na toto téma vůbec nebaví a pokud má žadatel o záznam v registrech, tak to je pro něj konečná. A pak už je to na šikovnosti vašeho finančního poradce.

Žádost o výmaz zápisu v Solusu podává společnost, které se dlužilo. Je dobré si ověřit, že to skutečně udělala, jinak hrozí, že i po splacení dluhu zápis v registru zůstane. Banky zpravidla berou v potaz všechny záznamy za uplynulých 3-5 let. 

Zajímavé je, že ne každá banka nahlíží do Solusu. Smí tam nahlížet pouze takové instituce, které jsou jeho členem, přičemž některé banky jsou a
jiné ne. Paradoxně tak stotisícový dluh v Solusu nemusí pro jednu banku znamenat nic (protože o něm neví), zatímco pro jinou banku může i tisícový dluh znamenat zamítnutí hypotéky.

Do registrů se nezapisují jen problémy s placením energií, mobilních služeb a jiných závazků ale také úvěry. A toto již řeší tzv. Bankovní
registry, které si také můžete velice snadno prověřit. Při žádosti o hypotéku banka  nejdříve nahlédne do bankovního registru, aby prověřila vaši platební morálku vůči bankám.
BRKI: Bankovní registr klientských informací
NRKI: Nebankovní registr klientských informací
Pokud nějaké bance dlužíte, ale současně jí v pořádku a včas platíte, pak je všechno ok a svědčí to o tom, že jste aktivní a solidní klient, a takové klienty mají banky rády.
Problém nastává, když jste s placením ve skluzu. A tady stačí i jeden, dva dny a už se to v tom registru objeví. Sem tam pošlete hypoteční splátku o pár dní později, nebo banku žádáte o odklad splátky, tohle všechno se do
bankovních registrů propisuje.
Vše je v bankovních registrech dohledatelné i dlouho do minulosti a může vám to zhoršit nebo i zlepšit vaši pozici při jednání o hypotéce. Možná vás překvapí, že mezi nejčastější prohřešky v bankovních patří prodleva ve vyrovnání kontokorentu na sporožirovém účtu.
Nemáte-li dostatečné příjmy pro novou hypotéku, někdy stačí pouze zrušit nevyužívaný kontokorent nebo kreditní kartu. Banky musí zohledňovat
schválené úvěrové rámce i těchto produktů, i když je třeba nevyužíváte. Doporučení před podáním žádosti o hypotéku vedoucí ke zvýšení šance, kontokorent úplně zrušit a stejně tak zrušit i kreditní karty, aby banka
viděla, že nejedete takzvaně „na doraz“. No a až bude hypotéka schválená a ideálně i odčerpaná, pak si tohle všechno můžete opět aktivovat, pokud o to budete stát.

Jak zjistit výpis z bankovního registru. Před třemi lety spustil Bankovní (BRKI) a Nebankovní registr klientských informací (NRKI) společný projekt v podobě nového webu www.kolikmam.cz, který vám za poplatek 300 Kč umožní přístup k tzv. úvěrové zprávě, jenž představuje přehled všech úvěrů a závazků, které máte (nebo jste měli) u různých finančních institucí nebo o ně žádáte. K nejlepšímu bankovnímu řešení nabízím našeho nezávislého finančního poradce, který spolupracuje se všemi bankami na trhu, aby vám našel opravdu ten nejvýhodnější úvěr. Hypotéku je lepší řešit s profesionálem, nejenom, že vám dobře poradí na úplném začátku, ale následně vás tím provede a všechno zařídí.

A ještě něco důležitého na závěr.
Změnili jste nebo vyplatili jste hypotéku? Zkontrolujte si, že u Vaší nemovitosti došlo na katastru nemovitostí k výmazu zástavního práva původní banky.

Banky už nemají povinnost informovat katastrální úřad o
splacení dluhu a podávat návrh na výmaz zástavy, to si musí majitel nemovitosti ohlídat sám.
K výmazu zástavního práva banky postačí doložit na místním katastru potvrzení o splacení dluhu (kvitanci) a současně podat návrh na výmaz, který Vám připraví buď přímo původní banka anebo si jej musíte zajistit sami. Pak už jen zbývá uhradit správní poplatek do KN 2000,-Kč. KN má pak 30 dní na to, aby zástavu smazal. Ohlídejte si, že se tak skutečně stalo. Vše můžete sledovat z internetu.

Jan Hrstka
Autor: Jan Hrstka

21 let zkušeností v oboru a ty nejmodernější techniky v prodeji nemovitostí.
Jsem zkrátka ta správná volba.